2016年6月25日 星期六

0625 2016 六








昨天英國政府歷年最大的失誤--分裂國家,發生了,首相被評為二百年最差的....
這為"The Blunders of our Governments (我們歷來政府的失誤)"添一章。
"Essex大學的"政府系"排名英國首位。該系系友Alun Evans (1980級)剛當選英國國家學術院(British Academy,目的是支持人文學科與社會科學的研究)的院長。 Times Higher Education 訪問Alun Evans。他說最難忘的大學時光是大學小鄉的8間 pubs和校內的2間酒吧 ( it involved all eight pubs in Wivenhoe and the two bars on the University of Essex campus.)
他說很佩服系上的Anthony King教授,並建議英國所有部長都該讀King教授共著的The Blunders of our Governments (我們歷來政府的失誤)。"

我過去服務的某家公司,1960年代起就有工會,勞資關係不錯。
這次的空服員抗爭勝利之餘,讓中華航空公司落後的管理缺失,多攤在陽光下。
如果你在外商上過班,空服員/公會所抗爭7大訴求,可能是勞基法的"基本要求",不過,馬政府的華航管理團隊似乎只懂得:剝削員工,來節約成本,維持利潤。

 Opentaipower:時間電價、智慧型電子式電表http://hcnew.blogspot.tw/2016/06/opentaipower.html
這或許是解開台電等公營企業之"管理顢頇"或"舞弊"的敲門磚。
其實,公開數據就可知道台電如何玩弄產能數字、投資方向、決策良窳.....

苦勞網
總統蔡英文曾於選前承諾將大力推動年金改革,昨日(6/23)副總統陳建仁主持「年金改革委員會」(下稱「年改會」)會議首度舉行。會前場外有軍公教團體集結,組成「監督年金改革行動聯盟」,護送軍公教代表進入年改會會場;開會時則各代表交砲聲隆隆,似乎預告未來數個月內,年金改革將是不容小覷的戰場。
Don Juan: CANTO THE TENTH
LXXIX
Alas, how deeply painful is all payment!
Take lives, take wives, take aught except men's purses:
As Machiavel shows those in purple raiment,
Such is the shortest way to general curses.
They hate a murderer much less than a claimant
On that sweet ore which every body nurses; --
Kill a man's family, and he may brook it,
But keep your hands out of his breeches' pocket.
唉呀! 凡是付款全都令人心痛!
性命、老婆 什麼都可以任人拿
除了錢袋, Machiavel 對王侯說
這種事最會引起普遍的咒罵

Beijing is subsiding at an alarming rate: 11cm a year.

請讀去年新譯的【轉危為安】、【新經濟學】 (台北:經濟新潮,2015)。
Deming's management philosophy focused on the trust between manager and worker. His message is just as relevant today.


Revisiting W. Edwards Deming helps in an era of short-termism and mistrust.
HBR.ORG




就是這家Novotel......" 華航空服員今天開始罷工,2萬多旅客行程大受影響,市場傳出華航高層員工 在桃園過境旅館開party歡送董事長孫洪祥。......."

我偶爾會想,現在的學生的眼界,一定比他們老師那輩更開闊多。
Wikipedia和YouTube一定幫很多的忙,更不用說網路本身就是一大部百科全書。我簡單舉今天的幾個例子。其一是可看Art Nouveau 建築三片 :http://www.youtube.com/watch?v=rH_DfXsCS4 等等。我們以前最多看到一些代表作而已。
---
可以看一些不容易說明的工藝品: 胡適故居: 績溪得蘭花飾板江 志偉/ 上海的: 我最努力寫作的時期 (1927/5-1930/11)...

----
老曹為了這次聚會,興奮得很,還拿了慧玲多年前在玉山社出的一本書,又說他為某些人立傳時受益胡小姐的那些篇......我跟他"更新"一些消息。 (6月24日)

廖志峰胡慧玲其他 2 個人
意外的校友會
一場意外的校友會,一位本不認識學妹,在臉書上相逢,一直熱切地想要見老曹,央求一位我不認識的學弟安排這場聚會,聚會的地點時間後來因我的加入而改變,據說是老曹的意思,覺得很不好意思。另一位學妹也參加了,她真上過老曹的課,我一直很疑惑老曹不教女生班,屬於校訓,怎麼會有這種意外發生?原來是來了一個新的教務主任,讓少林寺破天荒招收女弟子,但是六個星期的暑期輔導之後,果然又調回教男生班,那屆的學弟後來也認識三位。回家後,心緒依然翻湧,我讀著老曹當年寫給我的信,我發現老曹早就告訴我這個插曲,只是我在校時十分閉塞,不太認識他班同學,或上下屆學長弟,就沒特別留意。一場歡會,我偶爾也說幾句,大多想著往事。
一九八二年的七月二十八日,收到老曹寄來的信,這是第一次收到老曹的信,他用600字稿紙寫了滿滿三大張,安慰大學落榜的我。高中畢業的謝師宴,全班在六福客棧聚餐,那次聚餐剛好有老曹的幾位大學同學同在,我們因此錯失了老曹最後的離別贈言。這封信傳達的主要訊息除了勉勵外,要我們只要有困難都可以找他談,不管是在學校,或到他家裡,他要把「這時」與「那時」,「這年」與「那年」接在一起。那封信的最後,老曹寫著:你隨時來找我吧,我說過老曹永遠是你們的朋友,這不是蓋的。那年的八月,和八位同學進了同一家補習班,就很少和老師聯繫了,隔年,老曹的生日前,我們合寫了一張卡片送給老曹,老曹很感動,寫信到補習班,要我們穩住,做最後的衝刺,那時離大學聯考只剩下一個多月了。
我大學時還是偶而去看老曹,搭北淡線的列車,坐到石牌下車,然後走去他家,後來搬家到內湖,就更少去了。當兵前,去看了老曹,老曹請我吃了一頓飯,退伍後,我投入了完全沒有準備,也沒有確定方向的工作中,但我那時沒有找老曹談自己的問題,我知道,人生始終是自己要面對的。我搬到基隆以後,聯繫就更少了,但我還是告訴他我到允晨工作,這時期的老曹,提醒我有空要學習日文,他說志文出版社的張清吉先生就是因為日文好,才打下出版事業的基礎,我只是聽著,雖沒有忘記,但也沒有真的去多學習一門外語。
從事出版工作多年以後,我開始鼓勵老曹寫下自己的文學回憶錄,但他總是意興闌珊,我以他的多年好友,尉天驄老師的例子鼓勵他,我說:尉老師雖然車禍受傷,但還是很努力寫下這些珍貴的人生回憶。老曹當然不是我能說動的,也許得找幾個學長弟一起敲邊鼓。
那麼多年過去了,有些事他未必記得清楚,他忘記他曾把我帶回家中,讓師母幫我針灸,我那時因和同學戲耍而弄斷了手腕,十分不適。同學的母親曾拿醫藥費給我,我不好意思收下,因為受傷的責任在自己。只不過這位同學也沒把醫藥費還給他母親,他後來買了一支羽毛球拍,是那時很有名的KENNEX球拍,我知道是因為有一天,他帶球拍到學校打球,他說:這是你的醫藥費。
往事一時也說不完,我看著三十多年前的信和話語,我才知道我已幸運地擁有許多,雖然當年不知道。

Tom Short
13 小時
From the guardians comments section:
If Boris Johnson looked downbeat yesterday, that is because he realises that he has lost.
Perhaps many Brexiters do not realise it yet, but they have actually lost, and it is all down to one man: David Cameron.
With one fell swoop yesterday at 9:15 am, Cameron effectively annulled the referendum result, and simultaneously destroyed the political careers of Boris Johnson, Michael Gove and leading Brexiters who cost him so much anguish, not to mention his premiership.
How?
Throughout the campaign, Cameron had repeatedly said that a vote for leave would lead to triggering Article 50 straight away. Whether implicitly or explicitly, the image was clear: he would be giving that notice under Article 50 the morning after a vote to leave. Whether that was scaremongering or not is a bit moot now but, in the midst of the sentimental nautical references of his speech yesterday, he quietly abandoned that position and handed the responsibility over to his successor.
And as the day wore on, the enormity of that step started to sink in: the markets, Sterling, Scotland, the Irish border, the Gibraltar border, the frontier at Calais, the need to continue compliance with all EU regulations for a free market, re-issuing passports, Brits abroad, EU citizens in Britain, the mountain of legistlation to be torn up and rewritten ... the list grew and grew.
The referendum result is not binding. It is advisory. Parliament is not bound to commit itself in that same direction.
The Conservative party election that Cameron triggered will now have one question looming over it: will you, if elected as party leader, trigger the notice under Article 50?
Who will want to have the responsibility of all those ramifications and consequences on his/her head and shoulders?
Boris Johnson knew this yesterday, when he emerged subdued from his home and was even more subdued at the press conference. He has been out-maneouvered and check-mated.
If he runs for leadership of the party, and then fails to follow through on triggering Article 50, then he is finished. If he does not run and effectively abandons the field, then he is finished. If he runs, wins and pulls the UK out of the EU, then it will all be over - Scotland will break away, there will be upheaval in Ireland, a recession ... broken trade agreements. Then he is also finished. Boris Johnson knows all of this. When he acts like the dumb blond it is just that: an act.
The Brexit leaders now have a result that they cannot use. For them, leadership of the Tory party has become a poison chalice.
When Boris Johnson said there was no need to trigger Article 50 straight away, what he really meant to say was "never". When Michael Gove went on and on about "informal negotiations" ... why? why not the formal ones straight away? ... he also meant not triggering the formal departure. They both know what a formal demarche would mean: an irreversible step that neither of them is prepared to take.
All that remains is for someone to have the guts to stand up and say that Brexit is unachievable in reality without an enormous amount of pain and destruction, that cannot be borne. And David Cameron has put the onus of making that statement on the heads of the people who led the Brexit campaign.


在英國公投決定退出歐盟後,由支持“留歐”人士在網上發起的“再次公投”請願已接近兩百萬人簽名。英國議會表示將考慮就此議題舉行辯論。蘇格蘭首席部長斯特金周六再次表示,在英國公投通過脫歐後,蘇格蘭政府將展開行動,以保護其在歐盟的會員身份,並為可能再次舉行獨立公投作準備。英國公投退歐後,位在倫敦的國際金融機構已啟動人員與業務外移行動,倫敦國際金融中心的地位恐將難保。
---
蘆原義信著 {街道的美學 }( The aesthetic townscape)
http://hcbooks.blogspot.tw/2013/06/aesthetic-townscape.html
頁222-23 談街道及顏色的設計 並舉巴黎為例 可參考
http://en.wikipedia.org/wiki/Woman_Times_Seven --義大利導演狄西嘉在”七段情(De Sica’s “Woman Times Seven”)中的最會一齣戲~「雪」( “Snow”) ,回顧一下莎莉‧麥克琳精湛的演技及影片描述下其實不堪一擊,卻以形式強化或加諸於婚姻中的假象與枷鎖::
http://www.youtube.com/watch?v=1UhwE0TUR10



要文化不要武化 - 阿城访谈撰文:李宗陶(原文刊于《南方人物周刊》,经作者授权转载)村里自是与城里不同。没有
MP.WEIXIN.QQ.COM

沒有留言: