2023年11月26日 星期日

感動我的 (38)人事物記憶:綠苔題詩 紅葉暖酒 謝志偉; 張錯;王溢嘉;張己任;西西。美國捐過剩蘋果給抗飢餓的慈善團體˙(hunger-fighting charities) . 鍾玉澄:《卓別林自傳》。卓別林與希特勒——光與影的纏鬥。(2024 莫迪領導的占主導地位的民族多數黨印度人民黨(BJP)......)。Yo-Yo Ma;Leonard Bernstein.... 日本人的跪坐 (Has Japan mastered sitting?) 一把柴刀闖山林 (劉克襄) 。稀有的"鮑伊龍蝦" (Bowie the lobster)。 做為王孝廉文章的讀者報告(《王孝廉紀念文集》第三部分 ):Sitting IN Japan; new film 'Maestro' Leonard Bernstein .....《石門》Stonewalling 夫妻檔(第60屆金馬獎 最佳劇情片)

感動我的 (38)人事物記憶:綠苔題詩 紅葉暖酒 謝志偉; 張錯;王溢嘉;張己任;西西。美國捐過剩蘋果給抗飢餓的慈善團體˙(hunger-fighting charities) . 鍾玉澄:《卓別林自傳》。卓別林與希特勒——光與影的纏鬥。(2024 莫迪領導的占主導地位的民族多數黨印度人民黨(BJP)......)。Yo-Yo Ma;Leonard Bernstein....  日本人的跪坐 (Has Japan mastered sitting?) 一把柴刀闖山林 (劉克襄) 。稀有的"鮑伊龍蝦" (Bowie the lobster)。 做為王孝廉文章的讀者報告(《王孝廉紀念文集》第三部分 ):Sitting IN Japan; new film 'Maestro' Leonard Bernstein .....《石門》Stonewalling 夫妻檔(第60屆金馬獎 最佳劇情片)
https://www.facebook.com/hanching.chung/videos/727933015436119






Millions of U.S. apples were almost left to rot. Now, they'll go to hungry families


Many growers across the country have been left without a market due to oversupplied apple processors. West Virginia rescued its surplus, with a plan that donates apples to hunger-fighting charities.



曾於太白峰前住,數到仙遊寺裡來。
黑水澄時潭底出,白雲破處洞門開。
林間暖酒燒紅葉,石上題詩掃綠苔。
惆悵舊遊那復到,菊花時節羨君回。
~唐 白居易《送王十八歸山,寄題仙遊寺》

A miniature landscape by the Brooklyn-based floral artist Joshua Werber featuring cushion, fern, rock cap and hair-cap mosses and a hanging element inspired by a kokedama, or moss ball.Credit...Kyoko Hamada


正如李安導演所說:「要破壞它非常容易,要出一口氣很容易,可是要呵護文化的事情、細水長流一直不斷泉源不絕地去做一個文化的事情非常難得。」


感動我的 (38)人事物記憶:綠苔題詩 紅葉暖酒 謝志偉; 張錯;王溢嘉;張己任;西西。曹永洋、鍾玉澄:《卓別林自傳》卓別林與希特勒——光與影的纏鬥《居里夫人傳》。Yo-Yo Ma;Leonard Bernstein.... Has Japan mastered sitting? 一把柴刀闖山林 (劉克襄) 。做為王孝廉文章的讀者報告



謝志偉粉絲頁






美德
天冷了,小女兒送我帽子和圍巾,
給我保暖。
零下一度,戴起來,暖身也暖心。
孩子,不管多大,
讓父母,不管多老,覺得貼心,
是個值得珍惜的美德,不是嗎?
同理,疼惜我們的母親 - 台灣,
別讓她傷心,要讓她寛心,
也是一種美德,不是嗎?
***
作爸爸的,立即想到一個
寵愛女兒的方法。
當然,也要和「美德」拉上關係,於是 -
為她煎了塊伊比利豬排,
肉質鮮美,德國超市排隊買的。
吃完,看女兒的表情就知道,
暖身、暖心外,尤其還暖胃。




張錯
·
感恩節各有所思
Happy thanksgiving


王溢嘉

【發現台灣55】在八田與一銅像前的追思
 離開遊船碼頭後,我們來到離烏山頭湖境渡假會館不遠處的八田與一墓園。
 首先映入眼簾的是八田與一身穿工作服、工作靴,坐在水庫堤堰上沉思的銅像。那是烏山頭水庫及嘉南大圳完成後,地方人士感念八田的貢獻,成立「八田之友會」,在八田的同意下,請他故鄉日本金澤市的雕塑家都賀田勇馬雕塑的,原本放在水庫的大壩旁,作為紀念。……
查看更多




陳慕義曾以《黑狗來了》入圍金馬獎最佳男配角,他在《老狐狸》中飾演白手起家的商場大亨謝老闆,將角色的世故狂傲與黯然神傷詮釋得深刻到位,游刃有餘,是全片的靈魂。這是他的首座金馬獎。



金馬60/陳慕義出道39年首獲男配!飆髒話爆祕辛:在台灣拍片很幸福|
https://www.youtube.com/watch?v=mNR7xP_w6SU





Yo-Yo Ma

On August 1, 2018, I walked onstage at Red Rocks Park and Amphitheatre in Colorado and played the opening notes of Bach’s cello suites — music that’s been with me my entire life, but was now the start of a new journey:



Leonard Bernstein






WBUR.ORG
Tanglewood's Hollywood debut in Bradley Cooper's new film 'Maestro'




Millions of U.S. apples were almost left to rot. Now, they'll go to hungry families


Many growers across the country have been left without a market due to oversupplied apple processors. West Virginia rescued its surplus, with a plan that donates apples to hunger-fighting charities.











Bowie the lobster is half-blue, half-red, and all kinds of rare
Jacob Knowles





The Japan Times
·
Sitting is a deceptively simple act. But the story of sitting in Japan spans centuries of culture, politics and religion.


JAPANTIMES.CO.JP
Has Japan mastered sitting?
Many of us feel like we sit too much. Are we even doing it right? Can we le





Bowie the lobster is half-blue, half-red, and all kinds of rare
NOVEMBER 27, 20235:10 AM ET


By


Alina Hartounian




A fisherman shows off Bowie the lobster, which is half-blue, half-red and very rare.Jacob Knowles

Contrary to what a certain casual dining chain might suggest, lobsters come in many colors. There are blue lobsters, orange lobsters, and even calico lobsters.

But Bowie, named after pop icon David Bowie, is a rock star lobster. Bowie is half-red, half-blue; half-male, half-female; and all kinds of rare.

A bicolored lobster is a 1 in 50 million occurrence, according to New England Aquarium biologist Jordan Baker.

The split-color crustacean's blue side is, in adherence to gender reveal party norms, male, while the red is female. Bowie was caught by a lobster fisherman off the coast of Maine and has since clawed its way to internet stardom.



Jiayan Mi






星期日读一首诗: 西西《長著鬍子的門神》(1976)
Read One Poem Each Sunday: “Bearded Door God” by Xi Xi with English translation by Tammy Ho Tammy Lai-Ming Ho
《長著鬍子的門神》
西西
長著鬍子的門神阿
你可要好好地替我掌著門阿
我該起程勒
窗子都已經關上
爐子已經熄勒火
我告訴過報攤依舊要每日送報紙來
米和石油氣也會按時送來
這些我都記得的
讓我再背一次給你聽
我的身份證明書是在我右邊的口袋裡
我的牛痘證是在我右邊的口袋裡
我的身份證也是在我右邊的口袋裡
我的行李不會超過四十四磅重
冰箱裡還有一個檸檬
若是你又傷風勒切兩片檸檬煮一杯可樂喝喝
就像平日那樣
傷風的時候不要吃凍梨子
記得早眠早起
攝氏五度的早晨
先圍一條圍巾才好開門出外
圍巾就在木櫥的第三格抽屜裡面
一拉開抽屜你就看得見
記得的勒
到勒一個地方就寫信回來
記得的
到勒那裡
代你去問候龍
要是電視又沒有映像
把它捉去餵老虎
要是水廁又沒有水
把它捉去餵老虎
三腳凳我在大前天已經修好
這次不會累你再摔跤
疲倦的時候多坐坐
那麼重的盔甲
不要自己洗
拿到乾洗店裡去
喜歡吃甚麼的話打電話叫他們送上來
記得的勒
不可喝不明水源的泉水
不可胡亂吃鮮艷的果子
記得的
到該回來的時候我就回來
長著鬍子的門神阿
你可要好好地替我掌著門阿
如果我回來
不比以前更誠懇
把我捉去餵老虎
如果我回來
不比以前更寬容
把我捉去餵老虎
(1976)
***


曹永洋、鍾玉澄:《卓別林自傳》卓別林與希特勒——光與影的纏鬥《居里夫人傳》Marie Curie;《黑澤明的世界》《歷史人物的回聲》;《決鬥》《傻子》(“登天安門”) ;《修理匠 1893》The Fixer 1966;《歐亨利短篇傑作選》《狐狸爸爸萬歲》


https://hcbookstory.blogspot.com/2018/10/blog-post_74.html


----
《大獨裁者》最後的演說,《卓別林自傳》收錄,譯文見
《卓別林自傳》鍾玉澄譯,志文,1977,506~509頁
《卓別林自傳 大獨夫(第25章)》496515






Charlie Chaplin - Final Speech from The Great Dictator
YouTube·Charlie Chaplin




-----




講演『チャップリンとヒトラー』by 大野裕之(日本チャップリン協会会長)


海燕社
https://www.youtube.com/watch?v=AhYs-RYo9DQ


明年,世界上最大的民主國家將舉行大選。 莫迪領導的占主導地位的民族多數黨印度人民黨(BJP)及其盟友將尋求在印度大選中贏得三連勝。 隨著連續第三次投票箱授權,印度人民黨將準備將印度全面轉變為印度教國家,其中超過 2 億人口的穆斯林少數民族將受到進一步的誹謗和鎮壓。 政治學家蘇哈斯·帕爾希卡 (Suhas Palshikar) 引用了 20 世紀 50 年代和 1960 年代描述印度國大黨的早期術語,稱當前是印度政治中一黨統治的新時期。 組成印度國家發展包容聯盟(INDIA)的 26 個反對黨旨在防止這種情況發生。 利害關係很明顯。
在這個關鍵的十字路口,一黨獨大時代的一個在野黨的歷史值得反思。 在這裡閱讀更多內容:
https://hubs.ly/Q02b58g80


****


Jean Huang



Handsome footwear back from 17th century China.
- Searching the Mountain for the Demons by Zheng Zhang 搜山圖卷-明。鄭重
- 黑白的painting 是由吳彬所繪
- MET Exhibition.

















2023年11月27日 星期一

Wolfgang Koeppen 草中鴿 Tauben im Gras (Pigeons on the Grass), Wolfgang Arthur Reinhold Koeppen (1906 –1996)




**



劉克襄






■一把柴刀闖山林■
出門嘸帶刀
不比厝裡坐
這是車埕北邊門牌潭(墓牌潭)一帶農民外出時,朗朗上口的一句閩南俗語。我沒拼好語詞請包涵。
此俗語不僅告知,外出郊野時,柴刀不可或缺,同時道盡偏遠鄉下生活的辛苦。
我跟車埕友人著雨鞋,探勘電力溪時,多虧此一柴刀的披荊斬棘,方能繼續往上溯行,探勘這條神祕溪流的豐富生態。進而了解日治時期大觀引水道的內容,還有周遭地理水文的情形。
一把柴刀在手,登中低海拔山區,真是方便極了。
以前看到野樵腰繫木製鞘殼,加上厚實的好柴刀,總是欽羨不已。現今想要購買這樣手打的柴刀和木製鞘殼,看來也不容易了。


****

《王孝廉紀念文集》第三部分:做為王孝廉文章的讀者報告

1. 王孝廉《春帆依舊在》中的《岩波茂雄與岩波書店》一篇譯搞,岩波書店在文星叢刊的發刊辭等,即是出版界的楷模。

啟發漢清講堂( 2014~2019上傳youtube) 143 岩波茂雄及岩波書店 鍾漢清 邱振瑞 2017-03-05

台灣各出版社無法取乎岩波書店的可大可久,跟日本的人口和讀書風氣頗有關,參考我在

《張清吉紀念文集 》(允晨) :張清吉(1927~2018.9.28 志文出版社、新潮文庫的創始人) 中引殷允芃在愛荷華訪問日本名作家談沙特小說翻譯本在日本銷收量是五萬本,法國本土只賣五千本相關。

蕭孟能在《文星叢刊》發行的旨趣中提到英國的企鵝文庫 (Everyone更早)、美國的前導 (Mentor) 、日本的岩波叢書。我想,對英日的文庫,可能只知道些形式.......


王孝廉 《岩波茂雄與岩波書店》,收入《春帆依舊在》台北:洪範,1980,頁97-106。作者在《後記》中說,根據岩波茂雄的自傳節譯的。.....日本全國的書籍都奉行不二價的風氣,就是由於當年岩波茂雄"書不是商品"一句話......給台灣的出版業者一點參考的價值......

2017.2.10 讀《岩波茂雄傳》,知道他是業餘登山家;中國約有5處圖書館受贈全部出版品;《年譜》中王孝廉文章中提到的台灣總督府圖書室搬大忙:萬元採購案;岩波茂雄很快躋身高納稅者。

2. 新潮文芥川龍之介的世界 台北:ˋ志文( 新潮文庫 )1977 (賴祥雲...王孝廉)


一些我們本土的認識

《芥川龍之介全集》國際芥川竜之介學會Akutagawa Ryunosuke


芥川龍之介 蜘蛛之絲


參考網站 http://staff.whsh.tc.edu.tw/~huanyin/mofa_j_jc.htm

文法與修辭探究 參考資料

類 文 竹藪中 橘子

以下選錄芥川龍之介的著名作品橘子作為類文,此文由賴祥雲翻譯,這也是常被選入日本教科書的一篇名作,文章藉由一位邋遢的鄉下少女與她弟弟們的親情,凸顯人性中的愛,展現人性的陽光,令人倍感溫暖。此篇文章選自芥川龍之介的世界(志文出版社一九八五年版)。

竹藪中(黑澤明【羅生門】原著) 作者:芥川龍之介 1921.12.01庫中的小筆戰《芥川龍之介的世界》


3. 王孝廉編譯《島國春秋─日本書紀》中的原典選讀之九,可幫助了解歌川廣重等人的開國神話之浮世繪,網路上可知。大英博物館和Honolulu 博物館都收藏此版畫。

跳舞直到太陽升起在這幅日本木版畫中被賦予了新的意義,它講述了太陽女神天照的故事 身為太陽女神,天照作為本土神道教中最重要的神祇之一統治著整個天界。 她的哥哥,風暴之神須佐之男嫉妒並摧毀了她的田地和宮殿。悲傷的天照退入山洞,世界陷入黑暗。 其他神聚集在一起引誘太陽女神。他們發現了黎明前的公雞,並在她的洞穴前掛了一面鏡子。看看你是否能發現印刷品右上角的鏡子! 舞蹈女神天女點燃營火開始表演。可以看到雨乃手拿一根「gohei」(有紙飄帶的木杖)和一棵「suzu」鈴樹,這兩種樹至今仍在「神樂」神道舞蹈中使用。 眾神喧鬧的笑聲鼓勵天照從洞穴中爬出,世界因此恢復了光明。 這幅版畫是浮世繪木刻印刷傳統大師歌川廣重的作品。在他漫長的職業生涯中,他創作了 8000 幅驚人的版畫,大部分都是帶有薄霧或月光的微妙而柔和的風景畫 廣重於 1858 年#OnThisDay 逝世。

歌川廣重(1797-1858)HIROSHIGE,《日本歷史圖鑑》系列中的《神靈演奏引得神聖光輝》。紙上彩色木版畫,日本,1847-52 年。了解更多:https://ow.ly/fwLB50PR629

《古事紀》和《日本書紀》中提及天照大神對惹是生非的弟弟憤怒至極,決定把自己關進天岩戶裡,於是整個世界日月無光,陷入黑暗。眾神為了解決這問題,在天岩戶外載歌載舞,並獻上長啼雞、八咫鏡、及八尺瓊勾玉等,而八尺瓊勾玉上就掛有 “榊” 「さかき」(sakaki),因此,自古常綠中喬木楊桐(sakaki)就被視為神木;其枝葉常用在神事祭典上,亦稱「賢木(salami)。李明宗

何謂「真榊」?

今天報紙刊出「岸田供奉靖國神社 陸釣魚台驅離日船」的報導,這樣的政治事件每隔一陣子就發作一次,我已經無感了。惟一引起我注意的是這句話:

〔岸田文雄昨由內閣總理大臣名義向靖國神社供奉「真榊」〕

British Museum


Dancing until the sun comes up takes on a new meaning in this Japanese woodblock print, which tells the story of the sun goddess Amaterasu
As goddess of the sun Amaterasu ruled over the entire celestial realm as one of the most important kami – deities in the native Shintō religion.
Her brother, the storm god Susanoo, was jealous and destroyed her fields and palaces. The grieving Amaterasu retreated to a mountain cave, plunging the world into darkness.
The other kami gathered to lure the sun goddess out. They found cockerels, whose crowing precedes the dawn, and hung a mirror in front of her cave. See if you can spot the mirror in the upper right of the print!
The goddess of dance, Amenouzume, lit a bonfire and began to perform. Amenouzume can be seen holding a ‘gohei’ (a wooden wand with paper streamers) and a ‘suzu’ bell tree, both of which are still used in ‘kagura’ Shintō dances today.
Raucous laughter from the assembled deities encouraged Amaterasu to peak out from the cave and light was thus restored to the world.
This print is the work of Utagawa Hiroshige – a master of the ukiyo-e woodblock printing tradition. Throughout his long career he created a phenomenal 8000 prints, mostly subtle and soft landscapes with mist or moonlight
Hiroshige died #OnThisDay in 1858.
Utagawa Hiroshige (1797–1858), ‘A Musical Performance by the Deities Entices the Divine Radiance’ from the series ‘Illustrated Guide to the History of Japan’. Colour woodblock print on paper, Japan, 1847–52. Read more:

4. 王孝廉張桐生夫婦:做日本新村運動發源地的雷驤等一行人的參觀導引;福原 義春(ふくはら よしはる、1931年3月14日 - 2023年8月30日は、日本実業家資生堂名誉会長。資生堂社長、会長を歴任)喪禮翻譯。

雷驤〈日向.日落〉(1995)是篇佳作;

雷驤、張桐生是繼周作人在20年代訪日本" 日向新村"的第二批華人。

雷驤 導演過影片《周作人》之介紹 (拍片時," 日向新村"鏡頭次模擬的,這次親訪,以〈日向.日落〉一文概述)....可能是"1988年放送のNHK特集「どんなご縁で〜ある老作家夫婦の愛と死〜」"之對照本。

周作人的回憶錄〈知堂回想錄》,期中的" 日向新村",已經雲淡風輕了。

武者小路実篤選集 全8巻、筑摩書房、1967年

這家書店有文選〈武者小路実篤集》(1964),內有"新村問答"數篇、〈友情》、〈生與死》等等。

---雷驤〈日向.日落〉1995;雷驤 ;周作人 、張桐生;" 日向新村"。〈知堂回想錄》、1988年放送のNHK特集「どんなご縁で〜ある老作家夫婦の愛と死〜」

5. 王孝廉的小說《彼岸》: 1985年1月出版同年9月3版.......我以前都只讀王先生的學術作品,讀他的小說當然可以了解他的另外面向。他在"自序"說葛浩文教授曾將書中兩篇《塵海三色》和《平戶千里》翻譯成英文....... 『郭豫倫先生為我設計此書和另一本散文集《船過水無痕》的封面,對我來說,都是一個十分好的紀念。』

----2023
談資生堂的 福原義春(Yoshiharu Fukuhara)先生的"我的多軌人生"/《文化打造極致》:《史記》是最喜歡的書。我所知道"文化"發展的二實例:杜維明; Japan: Spirit & Form By Shūichi Katō (加藤 周一)1994

https://www.facebook.com/hanching.chung/videos/695764388719211

福原 義春(ふくはら よしはる、1931年3月14日 - 2023年8月30日)は、日本実業家資生堂名誉会長。資生堂社長、会長を歴任。

2023年8月,杜維明 (曾當資生堂公司之顧問,詳見 《文化打造極致創意》一書是臺灣商務2008年推出的一部重量級作品..... )到日本參加福原 義春的喪禮,張桐生先生為其翻譯



文化打造極致創意










【#金馬60 2023金馬奨授賞式雑感】


昨日の金馬奨授賞式の感動冷めやらぬ朝。
暖かくて、包容力があり、台湾の良いところが全部出たみたいな式典で、数年前までのギスギスした感じが嘘みたいでした。
また、拙著『日台万華鏡』の「金馬奨とはなにか」というエッセイで書いたことが、更に明確にクリアに見えてきたように思いました。
つまり、香港やマレーシア、そして中国のインディペンデント映画にとって、金馬奨は本当に大切な創作と発表、交流の場所になったということ。
これには本当に感動しました。


また、日頃は裏方のスタッフが、スターや大監督と平等に、師弟、仲間たち、家族にこれまでの感謝を伝え、伝えられるところが金馬奨授賞式のとてもいいところなのですが(例えば東京アカデミー賞は、俳優部、監督賞、作品賞までしか外部に見えない)、とくに昨日はそれが眩しかったです。
台湾映画のこの60年のなかで連綿と技術や精神が伝わっていること、そして先輩方への感謝をしっかりと示す。これは未来の台湾映画にとっても大変にいい影響があると思います。
というのも数年前、陳淑芳さんがダブルで主演助演女優賞を受賞したときのコメントで、「台湾のスタッフみんな素晴らしい、流出させてはいけない」という切実な言葉がありました。
でも今回の授賞式では、たとえこれから海外に出て仕事するスタッフが増えても、みんな「自分は台湾の映画人である」ということを誇りをもって言えるんじゃないか、そんな気がします。そして、そんな流れを、李屏賓や李安監督が敷いてくれている、そんな感じも受けました。


最優秀作品賞『石門』は中国より。
監督の黃驥さんと大塚龍治さんは夫婦でずっと製作のパートナー。大塚さんは東京生まれ、日本のテレビ番組でドキュメンタリーを作り、2005年より北京にプロダクションを作った日本人だそうです。編集は台湾の廖慶松、13回ノミネートを経て今回なんと初めての金馬奨受賞。
最優秀短編映画賞といい、新しい中国映画と金馬との関係が始まった感じがしました。


日本の映画界も、もっともっとここに入っていって刺激を受けてほしい!台湾のひとたちは、こんなにも日本の作りてが好きなのだから。


12月は、現在上映中の作品を観に行こうと思います。
ウー・カンレンのスピーチが本当に素晴らしくもうこの人はどこまでこれから行くかなとワクワクさせられました。期待の作品「富都青年」は、台湾では12月1日から公開とのこと、楽しみ!

沒有留言: