2017年7月11日 星期二

0712 2017 三


China’s Charter 08
translated from the Chinese by Perry Link (
林培瑞) The New York Review of Books
www.nybooks.com/articles/2009/01/15/chinas-charter-08/
林培瑞在隔年的演講【零八憲章屬於全人類】中說:....最大的思想影響可能是台灣1980年代黨外人士理性民主追求的影響。總而言之,零八憲章的根源真可以說是沒有國籍的。.....
A hundred years have passed since the writing of China's first constitution. The Chinese people, who have endured human rights disasters and uncountable struggles across these same years, now include many who see…
NYBOOKS.COM






the 17 Le Corbusier Projects Named as UNESCO World Heritage Sites

The death cafe movement: Tea and mortality | The Independent

www.independent.co.uk/.../the-death-cafe-movement-tea-and-mortality-8082399.htm...

Aug 27, 2012 - Underwood is keen to start a death cafe movement in English-speaking countries and his website (deathcafe.com) includes instructions for ...

Death Cafe set to open in London to 'help people engage with dying ...

www.independent.co.uk › News › Weird News

Sep 23, 2015 - Since the Death Cafe movement started in 2011 more than 2,000 popup cafes have sprung up across the world, with the majority opening in ...

Death Cafe - Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_Cafe

Death Cafe is a scheduled non-profit get-together for the purpose of talking about death over food and drink, usually tea and cake. The goal of these nonprofit ...

Microsoft Inspire Home Page
INSPIRE.MICROSOFT.COM

余承堯將軍
今天再上擎天崗,有些地緣,回程車上便與女兒分享我與余承堯將軍的一段小故事:
社工系畢業後當兵,退伍找到的工作不是社工員,而是傳播公司的編劇。當時就像現在,傳播界要求全才,所以除了編劇,還得兼做執行製作和剪接的工作。
那時,主要作的節目是公視的「素人畫家」,而其中印象最深刻的是余承堯將軍。余將軍是泉州人,黃埔二期,應該是陸軍中將退伍。余先生亦文亦武,是將軍也是南管大師,與漢唐樂府淵源深遠。事實上,他是三棲,老枝長新葉,年紀很大很大開始自學繪畫。
他喜歡山水畫,他的山是一點一點一點一點,萬點點出來的,河是千點點出來的,樹是百點點出來的,人只要十個點點,有時模糊的一點也就算個人。我不懂畫,只記得他用生命作畫,每天畫到太陽西下,畫到伸手不見五指。
那天,我去他家訪問他,他用道地的泉州話回答我的問題,泉州話真是好聽,北京話簡直變得粗俗。他說:「郎泉州十八縣,風俗真好,路不拾遺.....。」他展開他的長江萬里圖說他的軍旅生涯,應我之邀,約90歲的他用南管清唱他做的詩詞:「隱隱金陵飛野煙,平蕪猶似往時天,誰知默默長江水,流盡青春不計年。」(說著說著,我還清唱給女兒聽。)
隔幾天,我帶他上陽明山擎天崗拍外景,他嫌陽明山的土山不夠挺拔,他說石頭山和石頭山長出的樹才挺拔。那時,朔風野大,風吹散了他的頭髮,舞動他的長袍,他舉目遠望,似是望著泉州家鄉。我催促攝影大哥快拍,不希望老人家感冒了。
回到公司後,我把余將軍在陽明山上的身影,他的長江萬里圖,他的南管清唱,他的詩詞疊在一起,就看見一位將軍、詩人、畫家、異鄉遊子的圖像。
(2015/7/12)

Yo-Yo Ma writes about a unique floating concert hall designed by the architect Louis Kahn: “a powerful, living testament to American creativity and to the elemental role that culture plays in human life.” If a new guardian for the ship is not found this month, it will be broken down for the scrap heap.


To the Editors: I read Martin Filler’s sweeping survey of Louis Kahn’s life and work with great interest. Louis Kahn has been on my mind lately—not for the striking creations that testify to his decades as “America’s master builder,”…
NYBOOKS.COM


香港中文大學前任院牧吳渭文牧師:
多年前到北京方舟教會講道,余杰給我看過一照片--方舟教會在野外一水潭進行水禮,有一帶眼鏡赤著上身吸著香煙的中年男子在旁觀禮,余跟我說:這是劉曉波,他很接近基督了。
一位作家寫下獄中書簡讀後感說:
學會敬畏,學會謙卑,學會在危險和恐懼中坦然面對厄運,並對未來保持樂觀的信心,學會以發自內心的坦誠與人相處,這就是潘霍華聖徒人格的啟示。……潘霍華始終平靜地對自己微笑,彷彿他是一個從一出生就只會笑的怪物。……他之所以能夠保持絕境中的希望,發出開朗而令人驚奇的笑,就在於他始終信仰著。他的文字不只是用來表達悲哀罷了,更是表達歡樂的,其份量沉得比任何絕望都豐富。正如他在臨刑前向獄友告別時所說:“這,就是終點。對我來說,是生命的開端。”寫這段文字的作者,就是劉曉波先生,零八宣言的起草人和發起者,諾貝爾和平獎得獎人,現在被當局囚禁。
(2009年四月12日復活節講章)

沒有留言: